Miertje van Buut'n - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gerrianne Luiten - WaarBenJij.nu Miertje van Buut'n - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gerrianne Luiten - WaarBenJij.nu

Miertje van Buut'n

Door: Gerrianne

Blijf op de hoogte en volg Gerrianne

21 September 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Als je de film 'Luizenleven' hebt gezien, snap je waar ik op doel met m'n titel: een onervaren mens in een miljoenenstad. Zo voelde ik me de eerste paar dagen in China. Want China is nogal groot. Beijing alleen, waar we de eerste 4 nachten verbleven, is al zo groot als Nederland en half België! Dus ik laat aan je voorstellingsvermogen over hoe groot heel China dan is. Er wonen hier ook meer dan een miljard Chinezen, waar ik er voor mijn gevoel dik 10 miljoen van heb ontmoet de afgelopen 12 dagen.

Ik dacht dat de stereotypes van Chinezen wel meevielen, bijv. het smakken, slurpen en boeren. Hier ben ik meteen op afgeknapt in de vlucht richting China. Naast het feit dat wij de enige twee Westerlingen waren, waren we ook de enige twee die zonder smakken/slurpen/boeren onze maaltijd naar binnen werkten en 2 blote voeten van onze medepassagier achter ons in onze nek hadden liggen. Ik weet ook vrij zeker dat wij de enige twee waren die zeer geïrriteerd raakten naarmate de vlucht vorderde (degene die mij kennen weten hoe verschrikkelijk ik smakken en slurpen vind).

Na deze verrassende vlucht met veel turbulentie kwamen we dan eindelijk aan in Peking waar we o.a. de Chinese muur (Bucketlist dingetje!), Tempel van de Hemel, Plein van de Hemelse Vrede, de Lama tempel en de Verboden Stad hebben bezocht. Erg fijn dat we alleen de transfers hadden geboekt en zelf zo vrij waren als een vogel, we konden dus zelf beslissen waar we wanneer naar toe gingen. Beetje jammer en een nadeel daarvan was dat we besloten hadden een agressieve fietstaxi te kiezen, waardoor een ritje van 2 km een heel (met de nadruk op heel) erg duur grapje werd. Heb mn eerste dag in China dus ook lichtelijk chagrijnig doorgebracht. Scheelde dat de Chinese muur de volgende dag erg veel goed maakte! Een wandeling van 8 km op zo'n bouwwerk is op z'n minst indrukwekkend te noemen!!

Op vrijdag zijn we met de Highspeed train van Beijing naar Xian gereisd in 5,5 uur. Met meer dan 300 km/h door het Chinese landschap razen is best een gave ervaring!
De volgende ochtend vroeg op want we gingen het Terracottaleger bezoeken! Wederom een erg mooie ervaring, alleen was het een beetje jammer dat de Chinezen niet alleen de kleisoldaatjes erg fascinerend vonden. Ik ben regelmatig, stiekem maar ook gewoon recht voor m'n neus, op de foto gezet. Schijnbaar waren wij met de toch nog vele andere Westerlingen daar (die gelukkig ook veel op de foto gezet werden) een leuke attractie.

In X'ian zelf was buiten de belltower om, wat trouwens gaaf was om te zien, weinig te beleven dus hebben we ons voornamelijk vermaakt met winkelen in de immens grote shoppingmalls.
Om 19:45 uur namen we de nachttrein richting Chengdu en godzijdank hadden we inderdaad een softsleeper en godzijdank deelden we de coupe met een Australisch stel. Volgens mij ben ik nog nooit zo opgelucht geweest want als je in de wachtruimte alle rochelende Chinezen hoort, knijp je m wel een beetje als je samen 18 uur in dezelfde coupe moet zitten.
Het station was weer één grote chaos. Overal en nergens zaten en lagen mensen, helemaal niks stond in het Engels aangegeven, behalve de wc's waarvan ik absoluut geen gebruik maakte gezien het gewoon gaten in de grond zijn en mijn coördinatie daar beneden niet optimaal is en ik wel graag met schone kleding de trein in wilde.

De treinreis zelf was echt dra-ma-tisch. Softsleeper betekent hier betonblok met vlekken waar ik de oorsprong (gelukkig) niet van weet, nachttrein betekent hier een misselijkmakende schuddende trein die bij elk station stopt en spoeltoiletten aan boord betekend poepparty. Het is denk ik overbodig om te vertellen dat ik geen oog dicht heb gedaan en met een overvolle blaas uitstapte. Maar goed, het was wél een ervaring en nu kan ik er om lachen!

Na 2 uur later dan gepland en een 18,5 uur durende treinreis kwamen we dan eindelijk lichtelijk gebroken aan in Chengdu! Een receptioniste die echt geen woord Engels kon behalve het woord “PASSPORT!!” ontving ons dus zeer vriendelijk waardoor mn humeur nóg beter werd. Na 's avonds bij een lokaal restaurant een complete beerput voorgeschoteld gekregen te hebben, werd het echt tijd voor mij om te gaan slapen dus ik lag er dan ook vroeg in.

We stonden vroeg op, want we zouden om 07:30 uur opgehaald worden voor de panda's! 07:30 uur werd trouwens 08:15 uur, maar dat was op dat moment helemaal niet erg want het regende pijpenstelen dus we hebben lekker genoten van het weer. Not.
Uiteindelijk was onze chauffeur er en uiteindelijk hebben we een erg leuke ochtend gehad bij de pandas!
's Middags hebben we op de Jinliroad rond geslenterd en ik snap wel waarom dat na de pandas de trekpleister is van Chengdu. Wat kijk je daar je ogen uit zeg! Van streetfood (gegrilde rattenkop, kuikens en varkensneuzen, eendenbloed in chilisaus en de testikels van meerdere soorten dieren) tot sieraden en souvenirs, werkelijk alles was daar te vinden in de authentieke straatjes! Erg leuk en… bijzonder zeg maar!

Dat mensen echt nog steeds voor je neus hun opgehoeste klodder slijm op de grond spugen zonder dat iemand ook maar opkijkt snap ik nog steeds helemaal niets van, maar ik begreep ongeveer in 80 procent van de gevallen niet zoveel van wat er gebeurde in China, dus ik nam het maar voor lief (voor zover mogelijk).

Vandaag hebben we een binnenlandse vlucht gehad richting Guangdong en vanuit daar een trein genomen naar het centrum van HongKong! Hier verblijven we nog 2 nachten en vertrekken we de 23e richting Aussie via Singapore!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 2 mooie, niet-Westerse maanden weer erg verlang naar gewoon Engels te praten zonder allerlei gebaren te gebruiken en gewoon weten wat je besteld als je de menukaart of verpakking leest. Maar ik heb zeker genoten en had het ook niet willen missen (op al het gerochel/gesmak na)! Reizen is dus ook niet altijd leuk, maar ik weet zeker dat als ik straks terugkijk ik er keihard om kan lachen. Eigenlijk lach ik mezelf tijdens het schrijven nu al een beetje uit, gezien het feit dat intense gelukmomentjes zich in China afwisselde met "Godvoh, fml'-momentjes.

Goed, morgen dus bruisend HongKong nog even ontdekken met de gigantische licht- en lasershows die we vanaf onze hotelkamer al geweldig kunnen zien(!) en dan op naar de laidback Australians!

• 21 September 2016 - 17:18

Yvonne Mol:

Wow Gerrie, wat een verhaal! Ondanks alle viezigheden een geweldige ervaring. Goed dat je er (nu al) om kunt lachen. Oo naar de aussies..goede reis samen!